دانش بنیان چیست

دانش بنیان

محل درج آگهی و تبلیغات
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 دی 1395 توسط نادر رفیعی

تعریف از دانش بنیان و شرکت دانش بنیان


در ابتدا بايد به تعريف جامعي از دانش بپردازم. دانش در حقيقت مجموعه اي از داشته هاي تئوري، عملي، مهارتي و تجربي بشر است. در طول تاريخ، داشته هاي متعددي نظير زمين، تجهيزات سخت افزاري، منابع طبيعي و اطلاعات، جوهره اصلي كسب و كار بشر را تشكيل ميدادند. در روزگار كنوني، اين دانش است كه جوهره اصلي شركتها را تشكيل مي دهد و رقابت شركت ها بر سر ميزان، سطح و نوع دانش موجود در آنها تعيين مي شود. به عبارت ساده تر شركت هاي امروز از دانش صاحب ثروت مي شوند. البته بايد در نظر داشت كه هر دانشي براي شركت ها مفيد نيست. دانش بايد كاربردي شود يا به اصطلاح كارشناسان، تجاري سازي شود.

شرکت های دانش بنیان تجاری سازی


منظور از تجاري سازي دانش، تبديل آن از حالت خام به حالتي بازار پسند و داراي تقاضا در بازار است. به عنوان مثال ميتوان به يك حافظه Flash اشاره كرد. شايد بتوان گفت موادي كه براي توليد يك حافظه Flashمصرف ميشود كمتر از 50 تومان ارزش داشته باشد اما قيمت محصول چندين برابر آن است چراكه شركت دانش بنيان توليد كننده حافظه هاي Flashh در حقيقت در حالل فروش دانش نهفته در آن محصول است.

چرا دانش بنیان شویم ؟


عوامل موفقیت شرکت های دانش بنیان

عوامل بسيار متعددي ميتوانند موفقيت يا عدم موفقيت يك شركت دانش بنيان را رقم بزند اما شايد يكي از اصلي ترين آنها را بتوان داشتن يك واحد تحقيق و توسعه با تمام مشخصات آن دانست. واحدي كه با در نظر گرفتن تقاضاي بازار و مخاطبينِِ شركت، وظيفه ي تحقيقات توسعهاي، نشر ايده هاي نو و در نهايت ايجاد محصول جديد و يا ارتقاء محصولات قبلي در جهت تقويت مزيت هاي رقابتي شركت را بر عهده دارد. يكي ديگر از عوامل موفقيت فرآيند تجاري سازي است. اين فرآيند تقريبا در تمام شركت ها در حال انجام است اما شركتي موفق تر است كه اين فرآيند را سريعتر، كم هزينه تر و كاملتر طي كند.

انواع شرکت های دانش بنیان


از ديگر عوامل موفقيت ميتوان توجه ويژه شركت به حقوق مالكيت فكري را نام برد. از آنجا كه دارايي هاي نامشهود شركت هاي دانش بنيان سهم زيادي در دارايي هاي شركت دارند و اكثرِ ( نه همه ي ) دارايي هاي نامشهود را دانش افراد تشكيل مي-دهد، شركت مي بايست استراتژي مشخصي در خصوص حقوق مالكيت فكري حداقل در داخل مجموعه خود داشته باشد. وو آخرين عامل موفقيت كه در بين تمام شركت ها با ارزش، ولي در نزد شركت هاي دانش بنیان با ارزش تر است، زنجيره ارزشش شركت است. جانمايي هوشمندانه این سازمان ها در شبكه وسيع ذي نفعان و مشتريان اطرافشان مي تواند باعث موفقيت وو قصور در اين امر را عامل عدم موفقيت آنها دانست.

يكي ديگر از عوامل موفقيت شركت هاي دانش بنيان را مي توان منابع انساني عنوان كرد. خلاقيت و نوآوري كه اصلي ترين منبع فعاليت شركت هاي دانش بنيان است تنها توسط انسانها پديد ميآيد. اين مطلب توجه بيش از پيش و اتخاذ هوشمندانهه استراتژي هاي موثر در خصوص منابع انساني را در دنياي كسب و كار امروز و شركت هاي دانش بنيان پراهميت جلوه مي دهد.

شکوفایی شرکت های دانش بنیان

جهاني شدن، زير ساختهاي قابل اطمينان، فرهنگ جامعه و قانون زدايي را ميتوان از مهمترين شرايط ظهور شركت هاي دانش بنيان دانست. جهاني شدن كمك مي كند تا شركتها نگاه خود را وسعت ببخشند و از تجربيات موفق و ناموفق بين المللي درسس بگيرد. دانش يك داشته ي بشري است و نمي توان آن را به مرزهاي جغرافيايي محدود كرد پس چه بهتر كه نگاه شركت هاا جهاني و متعاقبا دانش بنيان تر شود. در اين مسير ظرفيت ها و فرصتهاي جديدي نمايان مي شوند كه شركت هاي دانش بنيان براي استفاده از آنها و كسب سود ، نرخ ظهور بيشتري خواهند داشت.

زيرساختها، از ديگر شرايط تاثيرگذار محيطي بر بروز انواع شركت هاي دانش بينانهستند. امكان بالفعل كردن توان بالقوه و ايجاد پتانسيلهاي منطقه اي از مزاياي زيرساختهاي خوب است. زيرساخت ها از خطوط ساده اينترنت و حمل و نقل گرفته تا دانشگاهها و مراكز پژوهشي و فناوري يك منطقه همه در بروز شکوفایی شركت هاي دانش بنيان موثرند.

نقش فرهنگ در دانش بنیان

فرهنگ يك جامعه بديهي ترين عامل تاثيرگذار است. فرهنگ، كوله بار تجربيات و سرد و گرم كشيدن هاي يك جامعه در طول تاريخ است كه بطور رايگان به نسلي منتقل مي شود. براي بروز يك نقش آفرين اقتصادي (شركت هاي دانش بنيان) بايد به فضايي بالاتر از اقتصاد يعني جامعه نيز رجوع كرد. در يك مقايسه ساده اجتماعي ميتوان نتيجه گرفت كه فرهنگ جوامع مختلف بر نرخ ظهور شركت های دانش بنيان تاثير شگرفي دارد. كافي است دو كشور همسايه ي مغولستان با چين مقايسه شود.. رشد شركت هاي دانش بنيان در چين تنها مديون برنامه ريزي دقيقِ اقتصادي مديران سياسي كشور نيست بلكه فرهنگگ چين نيز مانند موتوري اين برنامه ها را جلو مي برد. در كشور ما هميشه گفته شده بنويسيد “علم بهتر است يا ثروت”، درر زندگي پيشرفته بشري امروز مي نويسند ثروتي بهتر است كه از علم بدست آيد و علمي بهتر است بتوان از آن ثروت بدست آورد.



برچسب ها : دانش بنیان ، شركت هاي دانش بنيان ، انواع شركت هاي دانش بينان ، شکوفایی شرکت های دانش بنیان ، چرا دانش بنیان شویم ، شرکت های دانش بنیان تجاری سازی ، شركت دانش بنيان توليد كننده ،
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است

تبليغاتclose
دفتر مقام معظم رهبری